CASE | Nieuw publiek naar erfgoed locaties
Erfgoedlocaties beschikken vaak over indrukwekkende fysieke omgevingen, maar bereiken vooral een publiek dat al bekend is met geschiedenis of cultuur. De uitdaging ligt in het aantrekken van nieuwe doelgroepen. Jonge mensen die niet vanzelfsprekend naar een fort, museum of historische plek gaan. De interactieve ervaring Tracing Thomas, ontwikkeld door Studio Immersief, liet zien hoe erfgoed kan functioneren als avontuurlijke publieksbeleving.
"Behalve een spannende middag, biedt Tracing Thomas ook erfgoed een tweede leven."
Architectuur NL
"Wie wil, vind in het mysterie van Tracing Thomas een sensationale ervaring, die zorgt voor krakende hersneen, verbaasde blikken en fanatieke opsporingsvrijwilligers. "
Theaterkrant
De aanpak
Bezoekers stapten niet in een zaal, maar in een politiedossier. Een jongen genaamd Thomas is verdwenen en het hele fort is uitgekamd. Geen spoor. De politie komt er niet uit. Zodra de poort dichtvalt, verandert het fort in een labyrint. Donkere gangen, verborgen kamers, fluisterende getuigen.
Bezoekers bewegen vrij rond en kiezen zelf welke aanwijzingen ze volgen. Elk gesprek en elk object kan het beslissende puzzelstuk zijn. Het fort is hun speelveld.
De opzet in cijfers
Een drie uur durende interactieve theatrale experience met 18 acteurs
25 speelrondes, gemiddeld 300 bezoekers per weekend
Een hybride vorm tussen real life gaming en locatietheater
Gespeeld op twee erfgoedlocaties: Forteiland IJmuiden en Fort 1881 (Hoek van Holland)
Wat het opleverde
Het merendeel van de bezoekers (gamers, thrillseekers, vriendengroepen) had geen directe affiniteit met erfgoed of geschiedenis, maar stapte in vanwege de vorm.
Desondanks leidde de ervaring achteraf tot historische interesse. Bezoekers zochten uit eigen beweging informatie op over locatie en context.
De case toont aan dat erfgoedlocaties niet alleen bezocht worden om te leren, maar om te beleven (en dat leren daarna komt).
De conclusie
Tracing Thomas laat zien dat je nieuw publiek niet alleen bereikt met nieuwe verhalen, maar met nieuwe vormen. Pas wanneer erfgoed fungeert als ruimte die je mag betreden in plaats van iets wat je mag bekijken, ontstaat betrokkenheid.
✨ Benieuwd hoe je jouw verhaal tot leven brengt? Neem contact op!
